Här skriver jag om alla de anime serier/filmer jag sett eller mangas jag läst och gillat eller har i min ägo. Det kan vara allt från romantiska, djuriska och spännande till skräck, komedier och fantasy.

2011-04-20

Pokémon filmen: Mewtwo mot Mew

    Likt många andra från min generation växte jag upp med pokémon och blev ett stort fan av dessa små pocketmonster som fångas med en pokéboll, användas i strider och är lika mycket en livskamrat som en sparringpartner. Men medan jag såg mina vänners intresse sakta svalna och försvinna omkring mig levde den ännu starkt inom mig. Från och med första avsnittet på tv:en hemma när jag var 8 år hade pokémon fångat mitt hjärta. Jag kommer alltid att vara intresserad av dem och deras värld och kommer för alltid att älska att spela spelen som Nitendo genom åren gett ut.
Och då kanske det inte är så konstigt att denna film är en av mina favoriter genom livet (och som antagligen kommer att fortsätta vara det).

Det bästa med den här filmen är alla intriger och den djupa vänskapen som Pikachu och Ash delar. Ash älskar den lilla varelsen som förr hatade honom så starkt och är beredd att skydda den med sitt liv och Pikachu gör vad som helst för Ash då han litar fullt på honom.
Men det som gör den här filmen bra är den bakomliggande faktorn att det är fel att slåss då bägge parter kämpar för samma sak, då de kan samsas och den ene egentligen bara törstar efter makt och hämnd.
    Jag älskar scenen där Ash får nog av den outgrundliga kampen mellan kloner och original som utspelar sig där bägge parter inte upplever något annat än smärta och utmattning. Han rusar upp, skriker åt Mew och Mewtwo att de måste sluta - innan det inebär slutet för bägge sidor - och hamnar mitt i mellan dem där han blir träffad av deras massiva psykiska ljusstrålar från vardera sida och blir infångad inuti en massiv explosion då de bägge möts och som gör honom till en stenstaty liggande på marken. Det är en dramatisk scen där den sedan länge trötte Pikachu rusar till sin husses undsättning och gång på gång försöker att uppliva honom med elchocker tills han är så utmattad att han knappt orkar frammana en gnista till.
    Man blir nästan tårögd själv när man hör den dramatiska musiken och ser hur ledsen Pikachu blir då han förstår att Ash aldrig mer kommer att vakna till liv. Han gråter av förlusten av sin älskade kamrat och de andra pokémonen runt omkring känner av hans sorg och delar den med honom då den är så stark.
    Men alla pokémonens tårar dras till Ash stenkropp och helar honom. Med hjälp av Pikachus sista tårar försvinner allt sten och Ash blir åter levande. De omfamnar varandra, Mewtwo inser sitt misstag, ber om ursäkt och ger sig av med sina klonade pokémon för att finna lyckan och svaret på livet, med sin insikt för alltid bevarad i starkt minne.
    - En film som alla borde se :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar